دانش آموزان استان سمنان رفتار صحیح در طبیعت را آموزش خواهند دید

تاریخ انتشار : 1400/10/02 - ساعت انتشار: ٠٨:٢٧ - گروه خبری : اخبار قدیمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان جعفر مرادی حقیقی اظهار داشت: در راستای ترویج، آموزش و بهره برداری از عرصه‌های منابع طبیعی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تفاهم نامه‌ای را با اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به امضا رسانده است

 

جعفرمرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با آموزش و پرورش شهرستان‌های استان از آموزش درختکاری و رفتار صحیح در طبیعت به دانش آموزان استان سمنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان جعفر مرادی حقیقی اظهار داشت: در راستای ترویج، آموزش و بهره برداری از عرصه‌های منابع طبیعی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تفاهم نامه‌ای را با اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به امضا رسانده است.

جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در مورد نقش بی‌نظیر دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان استان در ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی اظهار کرد: با توجه به سطح وسیع استان و تنوع فعالیت‌های منابع طبیعی آشنایی با دانش‌آموزان با مباحث مرتبط با حوزه منابع طبیعی می‌تواند موجب مشارکت آحاد جامعه در حفظ منابع طبیعی شود.

وی گفت: اهداف این تفاهم نامه به ترتیب اولویت اول؛ تبیین عملکردهای سودمند عناصر محیط زیستی از جمله منابع طبیعی برای خدمت بین دانش آموزان، اولیا آنان و فرهنگیان دوم؛ آموزش رفتار صحیح در طبیعت، دانش آموزان یاد بگیرند در سفرهایی که با خانواده در طبیعت دارند کیسه های زباله جهت جمع آوری پسماندهای به جا مانده همراه خود داشته باشند، به شاخ و برگ درختان آسیب نرسانند و در صورت نیاز به هیزم از شاخه های خشک استفاده کنند، بعد از ترک محل حتما نسبت به خاموش کردن آتش هایی که روشن کرده اند اقدام کنند و با این رفتار به عنوان همیاران طبیعت الگویی مناسب و تأثیرگذار برای خانواده و اطرافیان باشند. سوم؛. آموزش درختکاری به دانش آموزان در ابتدایی ترین مراحل یادگیری زندگی است.چهارم؛ تقویت حس مسئولیت و مشارکت پذیری دانش آموزش و فرهنگیان و اولیاء در حفاظت، احیاء و توسعه منابع طبیعی به عنوان مواهب الهی . پنجم؛ ترویج شیوه های حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی از منابع در بین معلمان، دانش آموزان و اولیاء آنان. ششم؛ توسعه و اصلاح فرهنگ زیست محیطی بین دانش آموزان و اولیاء.هفتم؛ ایجاد نهضت فراگیر حفاظت از منابع طبیعی، توسعه فضای سبز و پوشش گیاهی در عرصه ها و محیط زندگی با اشاعه ترویج فرهنگ منابع طبیعی در کشور.هشتم : همکاری در سازماندهی وتشکیل همیاران طبیعت بویژه دانش آموزان وفرهنگیان سطح استان وشهرستانها نهم : معرفی سامانه hamyartabiat( همیاران طبیعت ) به معلمان ودانش آموزان متقاضی جهت عضویت اختیاری در سامانه مذکور ودریافت کارت همیار طبیعیت دهم: برگزاری بازدید های آموزشی از مناطق جنگلی , مرتعی وبیابانی در طول سال با مسئولیت کادر مدارس یازدهم: همکاری در خصوص کاشت نهال در مدارس وفضاهای پرورشی به مناسبت هفته منابع طبیعی وآبخیزداری با مشارکت کادر مدارس ودانش آموزان دوازدهم: همکاری در اجرای مسابقات فرهنگی هنری , با رویکرد منابع طبیعی وآبخیزداری واستفاده از پتانسیل فضای مجازی سیزدهم :سخنرانی کارشناسان در سطح مدارس ابتدائی ودبیرستانها در طول سال ( با هماهنگی آموزش وپرورش)

مرادی حقیقی افزود: دانش آموزان در همین ابتدای زندگی باید یاد بگیرند، طبیعت میراث گران بهائ ماست و باید از آن استفاده شود اما استفاده ای بهینه، بگونه ای که بتوان آن را به نسل بعدی واگذار کنیم.

 محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان عنوان کرد: منابع طبیعی به ویژه فضاهای سبز در ایجاد نشاط میان دانش آموزان و تجدید قوای فکری آن‌ها برای یادگیری مطلوب‌تر مطالب آموزشی نقش مهمی دارد.

دستورانی اظهار داشت: دانش‌آموزان و معلمان استان سمنان بر اساس تفاهم‌نامه‌ میان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اداره‌کل آموزش و پرورش استان، به‌عنوان همیاران طبیعت در راستای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری مطلوب از منابع طبیعی مشارکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از فضاهای موجود در اردوگاه‌ها ، پارکهای جنگلی، نهالستانهای استان سمنان تلاش می‌کنیم تا روش‌های حفظ و حراست از منابع طبیعی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.

دستورانی با اشاره به اینکه در کتب درسی در مورد منابع طبیعی آموزه‌هایی وجود دارد، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا با همکاری معلمان دانش‌آموزان را با این مطالب بیشتر آشنا کنیم.

علیرضا رهایی رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز هدف طرح همیاران طبیعت را ساماندهی و استفاده از توانایی اقشار مختلف در جامعه دانست و گفت: آموزش و پرورش با تکیه بر ظرفیت معلمان و دانش‌آموزان می‌تواند در راستای فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در عرصه منابع طبیعی نقش مهمی را ایفا کند.

نسخه چاپی

ارسال به دوست

 


خروج




-->